Wolf in pak
Er zullen weinig mensen zijn
die bij Scandinavië alleen nog denken aan Vikingen en sneeuw. Het Noorden is
reeds een tijdje in de mode en heeft een imago dat veel meer omvat dan de gele
letters van Ikea. Festivals worden aan de 'Nordic' opgedragen en winkels hangen
vol kledij van Scandinavische makelij. Kijk naar een blad als Kinfolk, of een
blog als Convoy, en zie: de Scandinavische esthetiek sluit naadloos aan op de
tijdgeest. Wat er eerder was is een raadsel, maar dat er tijdschriften als Mr. Wolf
gemaakt zouden gaan worden lijkt onvermijdelijk. Door kelli van der waals.
Het blad in kwestie heeft de wolf die doorgaans in Zweden rondhangt een
pak aangetrokken, een bril opgedaan en op de cover gezet. En ik moet
zeggen, hij ziet er dashing uit. Die bril staat symbool voor
verruimde blik die het blad dit tweede nummer heeft, schrijft
hoofdredacteur Laura - die heel informeel alleen haar voornaam meldt.
Meubels, dennenbossen en snoetjes als die van Björk
Het blad in kwestie heeft de wolf die doorgaans in Zweden rondhangt een pak aangetrokken, een bril opgedaan en op de cover gezet. En ik moet zeggen, hij ziet er dashing uit. Die bril staat symbool voor verruimde blik die het blad dit tweede nummer heeft, schrijft hoofdredacteur Laura - die heel informeel alleen haar voornaam meldt.
Meubels, dennenbossen en snoetjes als die van Björk
De bladzijden van Mr. Wolf zijn volgepakt met alles wat je
bij een blad over Scandinavië verwacht: ijs, hippe ambacht, wit geverfd
hout, Zweedse sauna's, Deense meubels, dennenbossen en snoetjes als die
van Björk. Mr. Wolf portretteert modieuze mensen die
succesvolle producten maken, zoals Mikael Söderlindh en Victor Tell van
de populaire sokkenlijn Happy Socks. 'It all began in the spring of
2008,' gaat het verhaal, dat eindigt met 'it seems like these über cool
marketeers have the world at their feet'.
Vanaf pagina tweeëntwintig een gedeelte over Scandinavische muziek en
-festivals. Daarin een interview met de hipsterachtige heren van de
IJslandse band FM Belfast, die exotische namen dragen als Lóa Hlín
Hjálmtysdóttir. Dit soort bands zijn veel te zien op buitenlandse
festivals die soms enkel bestaan om Nordic music een podium te geven. Mr. Wolf
spreekt met Steffi von Kannermann, die met haar bureautje Nordic by
Nature Scandinavische muziek in Berlijn promoot, en drie opkomende
vrouwelijke artiesten in de Scandinavische electro.
Douchen voor het zwemmen
Het is trouwens niet allemaal ode wat de klok slaat. 'Beware the
Swimming Hall Police' is de titel van een verhaal over douchen in
IJslandse zwembaden. Auteur T.L. Moir deelt daarin zijn haast
traumatische aanvaring met een IJslander die hem dwong naakt en
met zeep te douchen alvorens het bad in te springen. Een vreemde
fixatie op hygiëne, vindt Moir, gezien het gemak waarmee er badpakken
worden uitgeleend en er met gemeenschappelijke zeep wordt gewassen.
'Soap is used to clean germs and bacteria from people's bodies. Rubbing them all over your own body and calling it cleaning yourself? Really, Iceland.'
Het is misschien niet de sterkste anekdote, maar wel oorspronkelijker
dan veel andere artikelen in het blad. Natuurlijk is de coolheid van de
mini-bierbrouwerij STHLM midden in Stockholm onmiskenbaar, alsook die
van de jongens die het Copenhagen Coffee Collective vormen.
Maar Mr. Wolf is niet de eerste die deze onderwerpen oppakt.
Nu en dan kan je vraag je je af of de makers van dit blad niet een
beetje achter de feiten aanlopen: veel hiervan kennen we nou toch wel?
Aan de andere kant, de Scandinavische sfeer blijft aangenaam, deze
esthetiek is nog lang niet uit de mode en de Nordicliefhebber krijgt er
waarschijnlijk überhaupt geen genoeg van.
Kelli van der Waals is mediawetenschapper en freelance journalist.
No comments:
Post a Comment