Saturday, November 23, 2013

a Take on Fashion in Dutch

‘Sartorialism’ gaat over kleding en kleding maken. Maar dat moet je ruimer opvatten, dat weten we al van The Sartorialist (waarvan dit jaar een tweede deel verscheen), en ook de kledingstijl van grootstedelijke flaneurs erin meenemen. Je kunt 
het zelfs bij interieurontwerp betrekken.
In Anthology #13, een tijdschrift wat meestal over wonen en fijn leven gaat, lijken de makers het accent te leggen op fashion in de meest ruime zin van het woord in dit ‘Sartorial Issue’. Interieur 
en mode gaan prima samen, dat blijkt. Want het is leuk om styliste Shirley Kutura in haar opvallende Marc Jacobs werkjurkje te zien, het is nog leuker 
om haar zo gekleed thuis op haar eigen knalgele wenteltrap te zien. Anthology zoekt verschillende modemensen 
op in hun eigen woonomgeving – en dat levert weer verrassende plaatjes op.
131 pagina's
€ 13,95

 


Vestoj gaat een stuk serieuzer aan de gang met het sartorialisme. Bij de publicatie van hun eerste nummer zag ook hun tien punten tellende manifest 
het licht. Dit waren de zelfopgelegde regels waar hun tijdschrift aan moest voldoen, en ze maakten 
het zichzelf niet makkelijk met zo'n richtsnoer. 
Het blad moest de academische wereld en de mode-industrie met elkaar verbinden, advertenties zijn verboden, en zowel de esthetische als de intellectuele behoefte van de lezer moest bevredigd worden, en last but not least: niets is heilig!
Benieuwd wat voor tijdschrift dit oplevert? In dit geval een fraai vormgegeven ‘omkeernummer’ met als thema Fashion & Power. Wat is je risico als je afwijkt van de door de mode bepaalde norm? Waarom is het moeilijk kritisch te zijn in een modewereld waar de mode-industrie een starre en statische positie inneemt? Hoe leren we lezen tussen de regels van het modedictaat heen? Deze en veel meer andere vragen worden opgeworpen door dit fascinerende tijdschrift.
222 pagina's
€ 15,-


Met The Heritage Post #7 hebben we een heel praktisch sartorialistisch tijdschrift in handen, een tijdschrift voor mannen met een uitgelezen en bepaalde smaak voor echte kleren en spullen; goed gemaakt van eerlijke materialen en vooral stoer! Kelli van der Waals profileerde hem in haar bespreking destijds zo:
‘De Heritage Post-man is een stedeling, met de artisinale schoenmaker om de hoek, als ook zijn espressobar en winkels om zijn cardigans en geveterde laarzen te kopen. Maar uit de pagina's spreekt ook een verlangen naar land, natuur, buitenlucht. Een omgeving waarin 's mans flanellen overhemd pas echt tot zijn recht komt, waar het kompas in zijn sjieke horloge ergens op slaat en zijn baard hem beschermt tegen de wind. Waar hij zijn grommende bolide kan rijden, kan toeren met zijn jaren dertig-fiets en zijn hond kan uitlaten.’
In dit nummer: kloeke gasten en hun garderobe, de ins en outs van het overhemd, de echte schoenmaker, de terugkeer van het Wilde Westen in de vorm van kekke vestjes en een ode aan Robert Capa.
150 pagina's
€ 8,50

ANTHOLOGY         VESTOJ         THE HERITAGE POST

No comments:

Post a Comment