Wednesday, May 11, 2011

Litttle White Lies, literair filmblad

De laatste keer dat ik naar de bioscoop ging herinner ik mij niet; ik ben meer een lezer. Toch is Little White Lies, een blad geheel gewijd aan Truth & Movies, op het moment het magazine dat me het meest pleziert. Elk nummer is gewijd aan een film en verkent "themes of uncommon interest inspired by our feature film."

Ditmaal is dat Apocalypse Now—volgens het tijdschrift "the greatest war movie ever."

Dat levert allereerst een prachtige cover op met een rond gat dat de achterliggende bladzijde toont waarop Marlon Brando wordt omringd door een duivels roze. Binnenin vind je artikelen over Joseph Conrad, de auteur die in 1899 met Heart of Darkness het boek schreef dat de basis vormde voor Apocalypse Now, en over het Amerikaanse leger en hun rol bij oorlogsfilms. Het leger wil best helikopters en tanks uitlenen, mits de film een accuraat beeld geeft: "Any film that portrays the military as negative is not realistic to us." Juist.

De makers van Little White Lies, The Church of England, worden inmiddels veelvuldig ingehuurd om bladen voor anderen te maken, maar het begon allemaal met dit magazine—een speels en prachtig werk van begeestering.

Little White Lies €6,00

No comments:

Post a Comment